Nieuwe ledenadministrateur
23 januari 2025

Op 16 januari bezocht ik Astrid de Snoo, onze nieuwe kracht achter de ledenadministratie. Zij praat mij tijdens de koffie bij.

Wie waren voorheen verantwoordelijk voor de ledenadministratie?

Jarenlang verzorgden Bert Heere (voor wijkgemeente Hervormd Kralingen Oost) en Hans Buitelaar (voor de Gereformeerde kerk) de ledenadministratie. Beiden zijn zij daar eind 2023, begin 2024 mee gestopt. Zij werkten samen met Marina Mekking, de medewerkster van het Kerkelijk Bureau en van begraafplaats Oud-Kralingen. Marina ging eind 2023 met pensioen. Leonard en Henny de Vos-Koerselman namen tijdelijk de taken van Hans en Bert over en ook een deel van de kerkelijke taken van Marina, waaronder haar aandeel in de ledenadministratie. En nu ben ik gevraagd om de ledenadministratie voor de wijkgemeente Protestants Kralingen te gaan doen. Voor de Hervormde wijkgemeente (het vroegere Kralingen West), doet Adriana van Dijk de ledenadministratie.

Hoe kwam men dan eigenlijk bij jou, Astrid?

“Tja, dat was best bijzonder, want sommige mensen waren al in de veronderstelling dat ik die taken ging overnemen. Weliswaar stond ik daar voor open en niet veel later volgde er dan ook een oriënterend gesprek. Toch wilde ik daar wel even over nadenken en weten hoeveel werk dit met zich meebrengt. Ging toen eerst met vakantie, maar bij terugkomst heb ik aangegeven akkoord te gaan en werd ik de nieuwe ledenadministrateur, met Leonard op de achtergrond. Hij is verantwoordelijk voor de koppeling met het landelijke deel, terwijl ik de administratie verwerk in het gemeentelijke.”

Wat was jouw motivatie om deze functie te gaan uitoefenen?

“Ach weet je, ik ben zoveel jaren actief geweest binnen de kerk. Draaide mee in het oppasrooster van de Oosterkapel, was voorzitter van het toenmalige Kerkkoor, bezocht jarigen met het ‘Verjaardagsbusje.’ Dat was in de vorm van een bedje en de jarige doneerde dan voor het Diaconessenhuis. Ook tijdens en voorafgaand aan het Jubileum 175 jaar Hoflaankerk heb ik veel werk verricht. Dat gaf allemaal voldoening. Een aantal jaren later belandden we natuurlijk in de coronacrisis en waren er andere prioriteiten, maar nu sta ik weer open voor nieuwe taken.”

Kun je iets vertellen over de inhoudelijke taken?

“Allereerst is het een vertrouwelijke functie, want je gaat met persoonsgegevens om. Verhuizen, nieuw binnengekomen, overlijden etc. De gegevens gaan naar de contactpersoon en de predikant, zodat zij deze gemeenteleden desgewenst kunnen bezoeken. Natuurlijk is de ledenadministratie een vast systeem, maar je kunt per categorie  bijna ongelimiteerd selecties maken. Bijvoorbeeld alle 21-jarigen? Naar wie moet er een kerstkaart? of breng bepaalde speciale dagen in beeld. Verder hebben we ook te maken met ‘voorkeursleden’. Vanwege de nieuwe (wijk)scheidslijn, die enkele jaren geleden is gemaakt, zouden sommige gemeenteleden nu officieel onder de Alexanderkerk vallen, terwijl men al tientallen jaren in de Hoflaankerk kerkt. Genoeg te doen dus. Al met al is het een nieuwe uitdaging, die ik met veel enthousiasme ga uitoefenen.”

Tot slot bedank ik Astrid voor dit gesprek en wens haar veel succes in haar nieuwe functie. Zondag 26 januari zal zij tijdens de Bevestigingsdienst officieel worden voorgesteld.

Dorothea van Santen-Kloosterman