Uit de Algemene Kerkenraad
16 oktober 2024

Verslag van 1 oktober 2024

Op 1 oktober vergaderde de voltallige Algemene Kerkenraad (AK). De AK is vooral een vergadering waarin de wijkgemeenten elkaar informeren over de punten die spelen, en in de AK worden – na voorbereiding in de wijken en colleges – de financiële zaken bekrachtigd, zoals het vaststellen van de begrotingen en jaarrekeningen van de diaconie en de kerkrentmeesters.

Dit keer waren er ook belangrijke besluiten te nemen. Op de agenda stonden goedkeuring van het definitieve ontwerp voor de herinrichting van de Hoflaankerk, de verkoop van de pastorie aan de Kralingseweg, de uitbreiding van de aanstelling van ds Bogaard van 80 naar 100% en de komst van een kerkelijk werker. Over al deze voorstellen is positief besloten. En ook het kerkdienstenrooster van 2026 is deze vergadering al vastgesteld. Op basis van deze besluiten kan er weer verder worden gewerkt aan de verschillende plannen.

In de vergadering kregen we ook een presentatie over het nut van een koororgel. De organisten en een aantal andere enthousiaste mensen hebben een notitie geschreven en hebben ook al eerste toezeggingen (onder voorwaarden) over de financiering van dit orgel. Afgesproken is dat de wijkkerkenraden zich eerst hier verder over buigen. U hoort er vast nog meer van.

De diakenen hadden de begroting van 2025 al gereed en ook die kreeg de goedkeuring van de AK. In totaal (hervormd en protestant) wordt er in 2025 ongeveer € 60.000 beschikbaar gesteld aan goede doelen, plaatselijk, landelijk en wereldwijd. Daarnaast zijn er (verplichte) bijdragen aan andere organen, zoals de landelijke kerk en samen010 en de kosten van beheer en de kerktelefoon. De collecte-opbrengsten en de wintercollecte samen zijn ongeveer € 55.000. Er zijn dus meer uitgaven dan inkomsten, maar er is bewust de keuze gemaakt in te teren op het vermogen van de diaconie.

Aan de (meerjaren)begroting van de kerkrentmeesters wordt nog gewerkt.

Tot slot komt een brief van de koper van Pro Rege aan de orde met een update van de stand van zaken. De aanvraag voor de omgevingsvergunning om 29 zorgappartementen te realiseren is aangevraagd maar nog niet verleend. Daarnaast blijken zorgondernemers terughoudend om op dit moment langdurige overeenkomsten aan te gaan. Dat heeft tot gevolg dat er wellicht minder en grotere zorgappartementen in het pand komen met ruimte voor mantelzorg. Bij de verkoop is bedongen dat de verkoper hiermee in moet stemmen. Een brief met de strekking dat een zorgfunctie het uitgangspunt moet blijven zal aan de koper gezonden worden.

De volgende vergadering staat gepland voor 10 december, dan komt onder meer de begroting 2025 van de kerkelijke gemeente aan de orde.

Henny de Vos-Koerselman, notulist AK