Het is al weer even geleden dat wij als kerkenraad de gemeente informeerden via een (kort) verslag van wat in de maandelijkse kerkenraadsvergadering is besproken. Dit had alles te maken met het feit dat de functie van scriba langere tijd vacant was. Nu deze functie weer is vervuld, zal deze rubriek daarom weer periodiek verschijnen als er een vergadering van de kerkenraad is geweest.
Op dinsdag 21 april 2026 vergaderde de voltallige kerkenraad in de Hoflaankerk.
Zoals in iedere vergadering spraken wij over de herinrichting van de Hoflaankerk. Er was eigenlijk niet heel veel nieuws en de belangrijkste conclusie was dan ook dat we vooral geduld moeten hebben, omdat er m.n. rondom de vergunningsaanvraag bij (overheids)instanties sprake is van een taai en langdurig proces.
Er is een nieuwe instructie voor de ouderling van dienst gemaakt. Op een enkel detail na is deze nu definitief en helpend om de taak van ouderling in onze vieringen goed uit te voeren.
Nadat eerder dit jaar met onze kerkelijk werker, Setkin Sies is gesproken over zijn taak binnen onze gemeente en zijn plannen om deze concreet vorm te geven, hebben we afgesproken om de jaarlijkse retraite, die het thema “wijk en communicatie” zal hebben, samen met Setkin voor te bereiden. Deze retraite zal plaatsvinden op 31 oktober 2026.
Onze dominee Marianne Bogaard heeft ons verteld over haar onderzoek naar het olijfhouten kruis, dat jarenlang in de preekstoel van Pro Rege hing en nu een mooie plek heeft in de consistorie in de Hoflaankerk. Dit alles n.a.v. een agendapunt waarin wij spraken over de zeer moeilijke situatie van de Palestijnse christenen in Israël en met name in Gaza en op de Westelijke Jordaanoever en over de oproep om solidair te zijn met onze mede-christenen daar en de ongemakkelijke vragen die dit met zich mee brengt. Elders op de website staat het verslag van het onderzoek. Dit geeft inzicht in de al decennialange zoektocht naar hoe wij ons als Protestantse kerken verhouden tot het Israëlisch-Palestijnse vraagstuk en hoe zo’n ingewikkeld wereldprobleem een heel menselijk gezicht krijgt in onze eigen kerkgemeenschap in Kralingen.
Tenslotte maakten we afspraken over de organisatie van de jaarlijkse medewerkersavond op 26 juni 2026. Besloten is dat dit een BBQ wordt voor alle leden van onze gemeente, waarbij dus iedereen welkom is.
Bart Reinders