Selecteer een pagina

25 juni 2022 | 20:00 22:00
Hoflaankerk

Wouter van der Wilt speelt op zaterdag 25 juni zijn programma Sonata! in de Hoflaankerk. De term sonate (Italiaans: sonare = klinken) heeft meerdere betekenissen. Meestal wordt een meerdelig werk bedoeld, drie of vier delen voor een soloinstrument (soms met begeleiding). Het eerste en laatste deel zijn vaak uitbundiger en energieker of grootser dan de middendelen. Met de term sonatevorm (of hoofdvorm) wordt een manier van componeren bedoeld. Twee muzikale thema’s spelen een hoofdrol die in de expositie geïntroduceerd worden en tijdens de doorwerking op allerlei manieren gevarieerd.  In de reprise komt de expositie van de thema’s grotendeels weer terug, maar die dient nu als afsluiting. Vaak zijn één of meerdere delen van een sonate in deze vorm geschreven.

Wouter begint het concert met een grote, geïmproviseerde sonate in vier delen. Wouter doet in juli van dit jaar mee aan het internationaal Orgelconcours Haarlem, en besteedt bij wijze van voorbereiding daarop tijdens zijn concerten veel aandacht aan improvisatie. Wanneer u ideeën heeft voor thema’s kunt u dat voor het concert aan hem laten weten. Daarna volgt de 8e orgelsonate van Josef Rheinberger (beroemd van zijn Cantilena). Deze in Liechtenstein geboren componist werkte het grootste deel van zijn leven (de 2e helft van de 19e eeuw) in München. Als laatromantisch componist staat hij toch nog duidelijk in de traditie van de Weense klassieken: Mozart en Beethoven. Het laatste deel, de passacaglia, is één van zijn beste en meest gespeelde orgelwerken.

Ten slotte een premiére. Voor het eerder dit jaar verschenen Rotterdams Orgelboek, waaraan verschillende Rotterdamse componisten een bijdrage leverden, componeerde Wouter een nieuw orgelwerk: Laudamus Te. Het werk is gebaseerd op diverse thema’s uit het Gloria van Francis Poulenc. Vooral het tweede deel, Laudamus te, komt nadrukkelijk naar voren. Poulenc werd door zijn vrienden wel ‘half monnik, half straatjongen’ genoemd vanwege de grote contrasten in zijn muziek. In zijn Gloria wisselt hij momenten van buitenaardse schoonheid af met humor en uitbundige ongedwongenheid. Het werk is geschreven in een vorm die is afgeleid van de sonatevorm.

We hopen velen van u te zien op 25 juni on 20 uur!  De toegang is gratis, er is wel een (digitale) collecte.

De Orgelcommissie