Uit de Algemene Kerkenraad

Verslag van 9 maart 2026

Op 9 maart 2026 vergaderde de Algemene Kerkenraad (AK) voor de eerste maal dit jaar. Zo’n eerste vergadering gaat vooral over elkaar bijpraten over wat in de afzonderlijke wijken allemaal gebeurt. Daarnaast wordt de bezetting van de Colleges van de diakenen en kerkrentmeesters door de AK goedgekeurd, een formele actie, maar van belang voor rechtsgeldige besluitvorming.

In de bezetting van de AK komt ook een wijziging, met veel dank werd afscheid genomen van Dorothea van Santen en werd Lennie van Osch alvast welkom geheten (deze vergadering was ze nog verhinderd). Er  werd een mede door Dorothea ontworpen flyer besproken, die aan de nieuwe mensen in onze wijken duidelijk moet maken waar de hervormde wijkgemeente voor staat en waar de protestantse wijkgemeente voor staat. Nieuw ingekomenen kunnen zo gemotiveerd kiezen bij welke wijk ze ingeschreven willen worden. Verdere uitwerking volgt nog.

Ook de zichtbaarheid van de activiteiten in de kerk kwam aan de orde. Een goed verlicht bord zou de voorbijgangers moeten gaan wijzen op de kerkdiensten en andere activiteiten in de kerk. Er wordt een groepje gevraagd dit verder uit te werken.

Er werd nog even teruggekeken op de kerstnachtdienst – een mooie dienst -, maar geconstateerd werd ook dat collectezakjes door de rijen laten gaan toch niet meer past in deze tijd van digitaal geldverkeer, dat gaan we dit jaar anders doen.

Natuurlijk kwam ook de herinrichting van de kerk aan de orde, we moeten geduldig blijven. De commissies die de vergunning moeten afgeven, hebben 26 weken de tijd, daar zijn er gelukkig al wel wat weken van om. Maar toch, 2026 blijft de kerk nog volop in gebruik voor alle erediensten en nevenactiviteiten.

Dat was het dan, de volgende vergadering staat in het teken van de verantwoording van de Colleges van diakenen en kerkrentmeesters, dat wordt dan in mei.

Henny de Vos-Koerselman, notulist AK

Uit de Algemene Kerkenraad

Verslag van 2 december 2025

Op 2 december 2025 vergaderde de Algemene Kerkenraad (AK). Dat is al best weer even geleden, maar de maand december is vol en druk en dan blijven er weleens wat dingen liggen. Terwijl op zo’n decembervergadering best een aantal belanghebbende zaken aan de orde zijn. De begrotingen van de diaconie en van de kerkelijke gemeente worden dan besproken en gelukkig konden beide stukken ook de goedkeuring krijgen van de AK-leden. Bij de diaconie kan er nog steeds meer aan uitgaven begroot worden, dan er aan geld binnenkomt. De diaconie schrijft daarover: Vanwege het omvangrijke vermogen van de diaconie is er een bewuste keuze gemaakt om beleidsmatig extra uitgaven te doen op beleidsterreinen die de diaconie van belang acht en daarmee in te teren op het eigen vermogen. Dit beleid zal ook worden uitgevoerd als de inkomsten lager uitvallen.

En ook bij de kerkelijke gemeente wordt een positief resultaat verwacht, maar dat is wel helemaal te danken aan de exploitatie van de begraafplaats. Zolang er nog niet echt aan de herinrichting van de Hoflaankerk wordt begonnen, komt er ook een aardig bedrag binnen van het belegde eigen vermogen. Maar alleen de vrijwillige bijdragen zijn onvoldoende om de predikanten te kunnen betalen, laat staan alle andere kosten. Dus de oproep blijft: geef straks gul aan kerkbalans.

In de loop van deze maand komen de begrotingen weer op de websites te staan, dan kunt u alles rustig nalezen. Vragen stellen aan de diakenen of kerkrentmeesters hierover kan natuurlijk altijd.

De herinrichting van de Hoflaankerk blijft een punt van zorg. De vergunningaanvraag is een langdurig proces (naar verwachting nog zeker 6 maanden) en daarna volgt de zoektocht naar een aannemer, die het kan realiseren. Kortom de verwachting is dat we in 2026 nog het hele jaar de kerk kunnen gebruiken, zoals die nu is.

Inmiddels zijn de gezamenlijke diensten van kerstnacht en oudejaarsavond al weer geweest. In de AK worden daar ook altijd nog even de afspraken voor op een rijtje gezet. En het kerkdienstenrooster  voor 2026 en 2027 is vastgesteld, zodat duidelijk is op welk tijdstip wie de dienst heeft. Kortom een nuttig overleg.

De volgende vergadering staat gepland 12 maart.

Henny de Vos-Koerselman, notulist AK

Uit de Algemene Kerkenraad

Verslag van 9 oktober 2025

Op 9 oktober vergaderde de Algemene Kerkenraad (AK). Allereerst werd Marga Hirschfeld-Roodhorst van harte welkom geheten, zij gaat de taak van scriba op zich nemen. Verder werd er met vreugde en instemming gereageerd op de komst van de kerkelijk werker Setkin Sies in de protestantse wijkgemeente per 1 november.

Er worden afspraken gemaakt over de verklaringen omtrent gedrag (VOG), die nu van ambtsdragers en vrijwilligers in de kerk gevraagd wordt. Twee keer per jaar wordt bekeken of er nieuwe aanvragen nodig zijn voor nieuwe vrijwilligers of ambtsdragers.

De herinrichting van de Hoflaankerk is ook altijd een agendapunt. De gesprekken met de commissies die alle plannen moeten goedkeuren vragen veel (doorloop)tijd. De plannen veranderen in de basis niet, maar soms is wat detaillering nodig of wat verduidelijking. Het hele proces is een oefening in geduld.

Ook de kerstperiode werd al besproken. De predikanten gaan weer samen werken aan de kerstnachtdienst en we hopen via wat publiciteit ook weer meer mensen uit de wijk naar de kerk te trekken.

De volgende vergadering staat gepland 2 december, dan komt de begroting voor 2026 aan de orde.

Henny de Vos-Koerselman, notulist AK

Uit de Algemene Kerkenraad

Verslag van 3 juni 2025

Op 3 juni vergaderde de Algemene Kerkenraad (AK). Op de agenda stond, naast het gebruikelijke uitwisselen van de wijkactiviteiten, de bespreking van de jaarrekening van de diaconie en van de gemeente.

Geconstateerd wordt dat het goed is dat de diakenen niet kiezen voor het oppotten van het geld, maar dat het beleid is dat er meer mag worden uitgegeven, zodat het vermogen wat slinkt en zeker niet groeit. De jaarrekening geeft verder geen aanleiding tot vragen en wordt met dank aan de diakenen en hun administrateur goedgekeurd.

Ook bij de kerkelijke gemeente is er reden tot vreugde, er is een positief resultaat. Bij de gemeente is veel rente ontvangen over de verkoopopbrengst van Pro Rege en ook de begraafplaats draagt bij aan het positieve resultaat. Ook deze jaarrekening wordt met dank voor het vele werk goedgekeurd, met het voorbehoud dat de accountant nog de controle moet doen.

We keken terug op de viering van de vespers in de stille week. De conclusie is dat dit een waardevolle bijdrage is aan het toeleven naar Pasen. Het wordt een traditie, die we graag voortzetten.

Ondertussen wordt er door een klein clubje gekeken naar de mogelijkheden van het plaatsen van een koororgel, er is een toezegging om de aanschaf te bekostigen, maar de vraag is wat precies nodig is om dit te kunnen realiseren.

De kerkdiensttijden zijn in de beide wijkkerkenraden besproken en ook aan de gemeenteleden is om reactie gevraagd. Er kwam weinig respons, zowel aan hervormde als protestantse zijde is er sprake van enige berusting, er is geen betere oplossing. Het samen koffiedrinken wordt gewaardeerd.

Tot slot kwam ook de herinrichting weer aan de orde. Naar aanleiding van de opmerkingen van de gemeente is er een aangepast plan gemaakt: de rooilijn van de aanbouw is wat beperkter, zodat de vorm van de kerk behouden blijft; er komen ook minder ramen tussen aanbouw en kerkzaal. De zalen op de tweede verdieping worden iets eenvoudiger. Nu weer afwachten of de gemeente akkoord wil gaan.

De volgende vergadering staat gepland voor 7 oktober.

Henny de Vos-Koerselman, notulist AK